Family Market je a vždycky byla firma o lidech, říká Jonáš Navrátil
Family Market je synonymem kvalitních mražených potravin a skvělého servisu. V rozhovoru s Jonášem Navrátilem, šéfem společnosti, nahlédneme pod pokličku této úspěšné firmy. Dozvíme se, co se skrývá za úspěchem a jak se společnosti daří udržovat si loajalitu zákazníků po několik generací.
Zdroj: Jonáš Navrátil
Pane Navrátile, stojíte v čele společnosti Family Market s.r.o, která, jak se můžeme dočíst na webových stránkách, navazuje na skoro 30letou tradici značky FAMILY FROST. Jak dlouho ve firmě pracujete a jaká byla Vaše role před tím, než jste převzal vedení?
Dobrý den Vám i čtenářům našeho rozhovoru. Do společnosti Family Market jsme vstoupili v rámci rodinného podnikání ke konci roku 2017 a v úvodních letech jsem se věnoval hlavně přenastavení a optimalizace systémových procesů ve společnosti.
Co vás motivovalo k tomu, abyste převzal řízení?
V roce 2022 se firma dostala do situace, kdy potřebovala nějakou změnu a nový impuls. Já jsem se v té době věnoval jiným našim firmám, ale protože jsem z předchozího působení znal kompletní fungování společnosti i lidi, kteří ve firmě pracují, domluvili jsme se, že bude nejlepší, když se do čela společnosti přesunu a pokusíme se firmu opět nastartovat.
Většina nově nastupujících šéfů dělá určité změny, mají nějaké své představy, kam by chtěli firmu posunout, jakým směrem jít či jak se odlišit od konkurence. To je i Váš případ, že? Co jste po nástupu do své funkce udělal jako první a čím se Family Market liší od konkurence?
Family Market je a vždycky byla firma o lidech. S business modelem, který provozujeme to ani jinak nejde. Vždy je na konci řetězce prodejce, který je tváří naší firmy a dodává zákazníkům co nejlepší službu. A úkolem všech ostatních (včetně mě na vedoucí pozici), je dodat těmto prodejcům co nejlepší podmínky, aby mohli prodej realizovat.
Těch změn nebylo málo, ale ty nejvýraznější byly v personálním obsazení některých pozic a úpravě kompetencí. No a celkově o vybudování týmu, kterému mohu věřit, že se mnou potáhnou firmu správným směrem.
Co vás na Vaší práci nejvíce baví?
Možnost posouvat věci a být hlavním článkem rozhodovacího procesu. Samozřejmě, že v podnikání uděláte chyby, to k tomu patří a občas narazíte na slepou uličku, ale stát na místě by byla ta největší chyba.
Na jaký krok, změnu či milník jste v rámci svého působení ve vedení společnosti opravdu pyšný?
Jednoznačně vybudování stabilního týmu, kterému se společně povedlo firmu provést nelehkým obdobím a dovolím si tvrdit, že nás společná práce baví. Znovu zopakuji. Firmu tvoří zaměstnanci a u Family Market to plátí dvojnásob.
Family Market vozí po celé republice kvalitní mražené produkty z celého světa - od zeleniny a ovoce, přes maso, ryby až po dezerty a zmrzliny, kdo tvoří největší cílovou skupinu zákazníků a proč?
Pořád jsme spojování hlavně se zmrzlinou, znělkou a žlutým autíčkem. A jsme za to rádi. Cílová skupina jsou hlavně rodiny s dětmi, které v létě nakupují právě zmrzliny, mimo sezonu potom kvalitní ryby, zeleninu, masové produkty, které, jak jste zmiňovala, vozíme z celého světa. Hlavní přidanou hodnotou je jednoduchá příprava a díky nepřerušenému mrazicímu řetězci i uchování živin, vitamínu atd.
V poslední době zaznamenáváme výrazně zvýšený zájem o hotová jídla, která nám vyrábí v České republice dlouholetý partner a jejichž příprava ze zmrazeného stavu je hotová do 10 minut. Navíc se bavíme o „jednoporcových“ jídlech, takže zejména senioři oceňují jednoduchou přípravu a bezezbytkové vaření.
A jak je to tedy s produkty? Mluvíte o dovozu z celého světa i o tuzemské výrobě. Můžete nám to trochu přiblížit?
Velká část našich dodavatelů je z Čech a jejich procentuální zastoupení chceme ještě zvyšovat. V uplynulých 2 letech jsme například museli změnit dodavatele všech typických českých zmrzlin, ale nejen v tomto segmentu se nám povedlo najít dlouhodobé stabilní partnery v České republice. Za což jsem opravdu rád.
Jak jsme už řekli na začátku, žluté autíčko křižuje republiku již 30 let. Pamatujete si jej ze svého dětství či mládí a který z výrobků je pro Vás ten TOP? Co si rád dáváte a je něco, na čem přímo takzvaně „ujíždíte“, co si prostě neodpustíte?
Samozřejmě. Jsem z generace, která autíčko vyhlížela a prosila rodiče a prarodiče o nákup zmrzlin vždy, když jelo kolem. A když moje babička Maruška měla v mrazáku krabici plnou zmrzlin, byli jsme nadšení.
Teď už jsme se o generaci posunuli a zmrzliny zase nakupuji pro své děti. Například Jahodáček je u nás doma absolutní hit. Mimo sladký sortiment pak často využívám zmíněná hotová jídla, šetří čas a jsou opravdu skvělá.
Řídíte poměrně velkou firmu, což je nejen psychicky ale i časově velmi náročné, máte vůbec čas sám na sebe – své koníčky, rodinu?
Ve Family Marketu nyní pracuje přes 100 lidí po celé republice. Často je to samozřejmě náročně v různých ohledech, ale díky nastaveným změnám, o kterých jsem mluvil před chvílí a vybudovanému týmu lidí netrávím v kanceláří noci a víkendy. Mám malé děti a snažím se s nimi trávit co nejvíce času, je to nejlepší odpočinek od práce.
Jaké jsou plány do budoucna? Čelíte teď nějaké větší výzvě? Plánujete například zavést do prodeje nějaké novinky?
Dokončili jsme přesun do 3x větších mrazených skladovacích prostor, což nám dává možnost pro rozsáhlejší spolupráci s dodavateli nebo partnery v oblasti mražené logistiky. V tuto chvíli disponujeme mrazákem, který má v mrazeném prostředí přes 2000 paletových míst. I díky tomu provozujeme rozvoz zboží po celé republice pro 3. strany. To je něco, co nám už funguje, systémy k tomu máme dokončeny a firmám rozvážíme.
Dále se v první polovině příštího roku chceme více věnovat dodávce hotových jídel, protože je o tuto službu opravdu zájem ať už u koncových zákazníků, tak u firem, skladů atd.
Lidský přístup a důraz na kvalitu, to jsou hodnoty, které dělají z Family Marketu výjimečnou společnost. Vy jste nám, pane Navrátile potvrdil, že právě lidé jsou tím nejdůležitějším aktivem firmy. Věříme, že se Vám podaří udržet nastavený kurz a přejeme Vám hodně úspěchů.
Autor: Jonáš Navrátil a redakce PROPRARODIČE