Když se řekne ... garderoba
Jejich revír je zákulisí, jejich tempo vražedné. Jejich protivnici jsou tma, zipy, knoflíky a tkaničky. Jsou v nasazeni ve dne v noci. Dámy z garderoby HDK.
Zdroj: Canva
Garderobiérky z Hudebního divadla Karlín jsou opravdovými hrdinkami, stejně jako aktéři jednoho velmi dobře známého německého akčního seriálu, jehož úvodní znělku jsme parafrázovali v úvodu textu. Základním úkolem týmu garderoby je zajistit, aby kostýmy v muzikálu zářily v celé své kráse a zanechaly v divácích nezapomenutelný dojem.
Dynamická a obětavá práce v zákulisí je klíčová pro úspěch každé inscenace. Díky jejich profesionalitě a oddanosti každý divácký zážitek v diva dle Karlín dosahuje dokonalosti. A někdy je to opravdová akce se všemi kaskadérskými a speciálními efekty, ovšem tentokrát v reálných kulisách živého divadla.
Nenechme se však zmást jejich tichým působením za oponou. Garderobiérky často musí v mžiku reagovat na neočekávané situace, jako je roztržený šev či poškozený kostým. S vynalézavostí a šikovnosti dokážou problémy vyřešit tak, že nemají negativní vliv na průběh představeni. Jejich schopnost pracovat pod tlakem a udržovat klid v hektických okamžicích je pro divadlo nepostradatelná.
Práce garderobiérky, nebo chcete-li oblékačky, není však jen o kostýmech a převlecích. Protože tým kolem Martiny Sotákové, vedoucí úseku garderoby, se stará také o pohodu a klid herců. Garderobiérky přinášejí povzbuzení, uklidněni a jistotu v kritických okamžicích před vstupem na jeviště. Díky jejich podpoře se herci mohou plně soustředit na svůj výkon, vědomi si, že jsou v dobrých rukou. „Naším úkolem je zajistit, aby herci měli chvilku na vydechnuti, než vyjdou na jeviště,“ říká Martina během přípravy na zkoušky Anděla Páně a se smíchem dodává: „A také jim dáváme napít, někteří totiž vůbec neslezou z jeviště.“
"Pokud herec či herečka vyjde na jeviště, cuká sebou a všelijak se třepe, něco je špatně."
Příprava stovek kostýmů pro muzikál hraný denně, týden v kuse, je náročný proces, V každém představeni jsou desítky obrazů a scén se změnami kostýmů a právě zde se projevuje důležitost garderobiérek. S rychlostí a precizností, kterou lze přirovnat k tanečnímu číslu, připravují kostýmy tak, aby každý herec vypadal perfektně a byl na jevišti včas. Správný kostým může posílit herecký projev a přenést diváky do světa příběhu. Pomocí kostýmu a lidské představivosti vtáhnout diváka do děje. Na to jsou v karlínské garderobě expertky.
V karlínském divadle dohlíží Martina spolu s kolegyněmi na důmyslné logistické schéma, díky němuž se obrovská množství kostýmů a tisíce různých doplňků pohybují v relativně malém zákulisí plynule a nebýt všudypřítomných plných štendrů, mohl by si člověk myslet, že to vše se děje tak nějak samo, kouzlem. Není to ale kouzlo, je to práce velkého týmu osob včetně kolegyň z prádelny a krejčovny. Tento triumvirát je pro životnost kostýmů a jejich okamžitou použitelnost kdykoliv naprosto rozhodující.
"Z Jekylla do Hydea a zpět pod 30 sekund."
Jednou z nejobtížnějších úloh pro garderobiérky je zvládnuti rychlých převleků. Zkusme si takový rychlý převlek na chvilku představit. Ve sportovním světě bychom jej mohli přirovnat k zastávce monopostu F1 v pit stopu. Vozidlo přijede, jeden technik vyměňuje pneumatiky, druhý doplňuje palivo, třetí čistí přední sklo a vizor helmy, a další řeší sání motoru a jiný ještě nataveni spoilerů.
A teď si na místo všech těch automobilových pojmů dodejte kabát, košili, boty, kalhoty, klobouk, tkaničky, zipy, knoflíky, zástupy běhajících herců, tmu a stopky, které odpočítávají 15 sekund, které na rychlý převlek herce máte.
Oblékačky se pohybují do rytmu hudby a kmitají prsty, aby jim v klinči neztuhly. Je z nich cítit energie a napětí. Účinkující se k nim vrhá a celý proces se opakuje během show nesčetněkrát... Adrenalin, říkáte? To si pište!
"Víceméně jim dáváme všechno, co potřebují."
Martina už ve své kariéře oblékala mnoho hereckých osobností českého jeviště. „Měla jsem před sebou svlečeného Karla IV., Ježíše Krista, Draculu, Sherlocka Holmese, Dr. Jekylla a Hydea, ale třeba i „zlatého slavíka“. Nejdůležitější je mít vše dokonale připravené, s každým jednotlivě si vše projít, každý detail a místo. Naladit se na stejnou vlnu, být po ty 4 hodiny představeni neoddělitelnou součástí každého svěřeného vystupujícího. „To je vrcholný moment celého pracovního dne pro desítky účinkujících a každou z nás," dodává za všechny kolegyně skromně Martina a mizí s náručí pionu kostýmů ve spleti chodeb zákulisí.
Tim skutečně vrcholným okamžikem práce je ale konec představeni. Když už všichni spěchají domů za rodinami nebo na pivo s kolegy. Když už si všichni odfrknou, začíná další a pro daný večer již poslední fáze práce garderoby. Po finální oponě se okamžitě vrhají do práce a začínají kostýmy sbírat a třídit. Máte totiž jen pár minut na to od herců vybrat kostýmy přímo do ruky. Perfektní zacházení a udržování kostýmů ve špičkovém stavu pro další představeni je pro plynulý průběh celé sezóny neocenitelně....
Zdroj: Časopis Show, Hudební divadlo Karlín
Text: Jan Křehla
Foto: Tomáš Matějovský a Petr Faltus