Když se řekne... kulisáci

07.07.2024 Hudební divadlo v Karlíně, příspěvková organizace

Ne nadarmo se jim říká neviditelná armáda. Všimli jste si jich někdy? Protože jestli ano, pravděpodobně se stalo něco, co se stát nemělo. A věděli jste, že klusákem býval i první polistopadový prezident, dramatik a filozof Václav Havel? Nejsem si jist, jestli některá kulisačka či některý kulisák Hudebního divadla Karlín bude někdy chtít aspirovat na prezidentský post, jsem si ale jíst, že každý z nich je dramatikem a filozofem života již teď.

Kulisáci v HDK

Zdroj: HDK

Autor tohoto textu poznal za více než dvě dekády života v divadlech již stovky kulisáků a několik kulisaček. Každá z oněch individualit měla za sebou velký příběh, někdy přímo drama. A každý skutečný kulisák také ví, že život je svébytný jev, který nelze redukovat na mechanické děje. Že člověk především žije, teprve pak uvažuje; a že lidské poznání slouží životu, nikoli naopak, jak víme o filozofii života již od dob Aristotelových.

Kromě nindžovských schopností objevit K se a zmizet během několika sekund po změně scény musí být opravdový kulisák či kulisačka vybaven ještě dvěma typy sily. Silou paži a silou myšlení. A proto být stavěčem scénických dekoraci není práce pro každého. Pojďme si to na chvíli rozebrat.

Přijdete během zkušebního procesu představení téměř jako poslední složka, aniž byste měli šanci vidět předchozí zkoušky ze zkušeben anebo měli šanci si přečíst neustále upravovaný scénář. Očekává se od vás, že se naučíte celé představení z temného křídla levé nebo pravé strany jeviště koukajíc skulinami v bočních šálách a kulisách. K tomu všemu ještě musíte udržet při životě pomalu se rodící kouzlo celé show. Zmínil jsem se už, že na to vše máte týden?

Trpělivost je proto naprosto zásadní vlastnosti pro úspěšné zvládnutí tohoto úkolu. Kulisáci musí umět naslouchat režisérově vizi a realizovat ji, i když musí během zkoušek velmi často zastavovat, neustále vracet skoro hotové přestavby apod. Někdy proto, že jste sami něco udělali špatně, ale často to nemá vůbec nic společného s vámi a všechno souvisí s herci. Musíte neustále zůstávat trpěliví, i když se vám herci pletou do cesty a režiséři mění své názory. To umí být velmi demotivující.


Odvolávám, co jsem odvolal, a slibuji, co jsem slíbil

Abyste byli skvělým kulisákem, musíte mít kritické myšlení. Režiséři totiž často zamýšlejí v zákulisí udělat něco, co nakonec nemusí fungovat tak, jak původně chtěli. Ale vy, protože jste skvěli řešitelé problémů, najdete způsob, jak problém najit a vytvořit řešeni. Díky tomu jste schopni předkládat návrhy na zlepšení představeni tím, že vymyslíte nápady, které režiséra předtím možná nenapadly.

Další skvělou formou kritické ho myšlení, kterou ideální kulisách musí disponovat, je myšlení dopředu. Schopnost analyzovat to, co se po vás chce, a zároveň si připravit vše tak, aby celek fungoval v návaznosti. V jednoduchosti je největší sila. Ale povězte to někdy scénografovi, který má uměleckou vizi, a režisérovi, který to vidí pro změnu úplně jinak. Ne nadarmo (nejen) kulisáci někdy sarkasticky říkají, že: „Divadlo je proti lidem.“ Kromě všech již vyjmenovaných schopností, které kulisák musí mít, je tu ještě jedna velmi žádaná schopnost. Vlastní iniciativa. Schopnost dobře přijímat pokyny je ten nejlepší způsob, jakým může být kulisák iniciativní. Karlínští kulisáci jsou přesně takoví. Přesně vědí, co je třeba udělat, a světe div se, postarají se o to. Ruku na srdce, kdo z vás to může o svých kolezích říct?

Ale nebuďme zase úplně bezbřezí idealisté. Pro někoho je kulisařina jen přestupní stanici po studiu, někteří se stanou kulisáky slušně řečeno omylem (což systém party vyřeší záhy sám). Někdo je zrozen pro to být kulisákem, další se jim stane z donuceni/náhodou, protože ho do divadla zavál životni smyk nebo osud. Jiný zase přišel, protože ho divadlo lákalo, protože divadlo je jako droga. Velmi silná droga. Ať je původ pracovníka jevištní techniky jakýkoliv, je členem jedné velké rodiny. A jako každá správná rodina nad vámi drží ochrannou ruku – do poslední možné chvíle. Zanechme však patosu, jistě si každý umí představit, jaké to je, když vás práce baví a jste oblíbení anebo jste černou ovcí.

V Hudebním divadle Karlin velí celému týmu jevištního provozu (spadají sem např. kulisáci, garderoba, osvětlovači, rekvizitářky apod.) kolega Daniel Šrámek. Desítky let zkušenosti s jevištním provozem od piky z něj udělaly nepostradatelnou figuru našeho zákulisí. Má pod palcem tým mnoha desítek zaměstnanců a externích spolupracovníků. Na jevišti je jako doma, často možná více, než může být jeho skutečné rodině milé.

Věřím ale, že tuto daň divadlu jemu i rodině alespoň vynahrazuje potlesk při každém odehraném představeni, jako jeho divadelní rodina si život bez něj neumíme představit. A pro odlehčeni je ještě třeba dodat, že jeho synové kouzlu jevištních světel už také podlehli.

Protože samotný šéf jevištního provozu by nebyl nic bez dalších členů týmu, je dobré si je lehce představit

Danielovou pravou rukou je tzv. jevištní mistr. Jeho úkolem je koordinovat samotný technický průběh představení a zkoušek. Řídí tým při stavbách a bouračkách, ladí logistiku kulis po jevišti, řeší pracovní směny a hraje roli prostředníka mezi kulisáky a režisérem při zkouškách - podobně jako kapitán sportovního týmu. Musí být vždy při věci a musí umět dobře komunikovat i ve vypjatých situacích, kterých realizace divadelního představení umí přichystat nemálo. Dalšími kolegy na podlaze jeviště jsou tzv. stranoví mistři. Kromě klasické administrativní práce spočívající např. v přípravě výkresů a rozpisu průběhu přestaveb, jejich hlavní role přichází při samotném představeni, kdy (nejen) řídí rychlé změny scén přestavby, kterých může být v představeni i více než 30 (např. Legenda jménem Holmes). Dále stranoví mistři působí jako manažeři/mluvčí svých týmů ve smyslu komunikace s druhou stranou. Někdy vztahy mezi levou a pravou jevištní stranou připomínají situaci mezi příznivci Losny a Mažňáka před volbou Velkého Vonta. Ale to vše jen ve vtipu a v rámci zdravého soutěžení.


Vzájemná (čestná) konkurence vytváří nejlepší výsledky

Výčet postů uzavírají řadoví kulisáci. Na běžném představení je na jevišti okolo 12-18 osob, které se starají o hladký průběh všech akci. A co k takovému hladkému průběhu před stavení mimo pohybu kulis na/z jeviště ještě patři?

V karlinském divadle ještě kulisáci umí létat s účinkujícími do 7 metrů, spouští herce do propadel, pomáhají herce oběsit, vytahuji je z hořících rakví, pomáhají jim při převlecích v kulisách, odpalují některé druhy pyrotechniky, zapaluji ohně, uklízejí (jako stafáž při představení), nosí objemné rekvizity, řídí točnu a samozřejmě musí všechny kulisy před představením postavit a po skončení série celé rozebrat a pečlivě uskladnit. Stavba jednoho představení, dle obtížnosti, zabere celému týmu přibližně 5-8 hodin a bourání podobně. A to vše pořád dokola, od úterý do neděle. To už musíte svou práci opravdu milovat.

A nejen díky všemu dříve zmíněnému mohou být karlinští girls & boys na svou práci velmi právem hrdí. Když vám někdo zadá práci a vy ji chcete udělat a navíc ji chcete udělat správně, jste pro divadlo požehnáním.

Rádi bychom vás, milí čtenáři, pozvali, abyste se na naše kulisačky a kulisáky přišli podívat, ale vy je vlastně nikdy neuvidite. A tak, když část vaše ho potlesku při představeních bude patřit i jim, udělá jim to radost.

Některé otázky z pohovoru pro uchazeče o zaměstnání kulisáka:

1. Můžete popsat, kdy jste naposledy něco postavili vlastníma rukama? Testuje konstrukční dovednosti a schopnost úspěšně dokončit projekty.

2. Jaké jsou podle vás základní dovednosti potřebné pro práci jevištního technika? Odhaluje porozumění této roli a testuje úroveň dovedností a zkušenosti.

3. Popište, kdy někdo vznesl nepřiměřený požadavek. Jak jste se zachovali? Testuje komunikační a mezilidské dovednosti a schopnost zachovat profesionalitu.

4. Popište, kdy jste řešili hádku s kolegou. Co se stalo? Testuje řešení problémů a konfliktů, interpersonální a komunikační dovednosti.

5. Jakou nejpokročilejší dovednost jste se ve své dosavadní kariéře naučili? Odhaluje úroveň dovedností a zkušenosti uchazečů a také upozorňuje na jejich silné stránky.

 


Zdroj: Časopis Show, Hudební divadlo Karlín
Text: Jan Křehla
Foto: Petr Faltus, archiv HDK

Aktivity Kultura Zajímavost




Informace (nejen) pro prarodiče

Přihlaste se k odběru novinek a buďte v obraze bez ohledu na počet svíček na vašem dortu. Pokud nám dáte svůj e-mail, slibujeme, že jej budeme používat k zasílání důležitých nebo zajímavých sdělení. Prosíme, zkontrolujte si svoji emailovou schránku, kam jsme poslali potvrzovací e-mail.

© 2024 Proprarodice.cz, s.r.o.
by Media Heroes