Povinná výbava a lékárnička ve vozidle
Česká republika se do konce září 2018 řadila ke státům, kde byl obsah tzv. povinné výbavy osobních automobilů zbytečně obsáhlý.

Zdroj: Pixabay.com
Po dlouhou dobu nebyla brána v potaz skutečnost, že např. výměna žárovek vnějšího osvětlení vozidla již není jednoduchou záležitostí, a že je tedy třeba ponechat ji na specializovaném servisu. Podobně tomu bylo i s povinností vozit náhradní kolo a příslušenství nezbytné k provedení jeho výměny. A také s obsahem autolékárniček. Byl příliš obsáhlý, navíc v řadě států EU není povinnost vozit s sebou autolékárničku vůbec stanovena. A to včetně států s dlouhodobě příznivými statistikami závažné dopravní nehodovosti. Bohužel však dlouhodobě platí, že řada řidičů není schopna podat poskytnout nezbytnou život zachraňující první pomoc. Těm by nepomohla ani špičkově vybavená autolékárnička.
Co s sebou nově vozit?
Náhradní kolo a příslušenství nutné k provedení jeho výměny. Tato povinnost ovšem neplatí, pokud má vozidlo opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik, nebo má opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik. Rovněž tak se tato povinnost nevztahuje na vozidla s patřičným smluvním vztahem, na jehož základě bude zajištěna oprava poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky.
Povinným obsahem lékárničky osobního automobilu je obvaz hotový s 1 polštářkem, dále pak obvaz hotový s 2 polštářky, náplast hladká cívka, pryžové škrtící obinadlo, pryžové rukavice, nůžky zahnuté v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty – délka nejméně 14 cm a konečně izotermická fólie o rozměrech nejméně 200 x 140 cm. Nově stanovený obsah plně postačí k podání nezbytné laické první pomoci osobám zraněným při dopravní nehodě. Na řidiče je třeba naopak apelovat, aby byli schopni podat život zachraňující první pomoc a aby byli schopni efektivně komunikovat s dispečinkem záchranné služby.
Jak je to s posuzováním povinné výbavy při jízdě do zahraničí?
Vídeňská Úmluva o silničním provozu z roku 1968 je neustále platná. Mj. stanoví, že při jízdě v mezinárodním provozu musí vozidla splňovat technické požadavky platné v jejich zemi v době, kdy byla poprvé uvedena do provozu. U vozidel s první registrací provedenou v České republice by tak povinná výbava měla být v souladu s českými právními předpisy, a zahraniční policisté by proto neměli jakkoli postihovat "nedostatky" v povinné výbavě, které neodpovídají předpisům v jejich zemi. „Úmluva se však nezaobírá prvky, které nebývají považovány za povinnou výbavu vozidla a které jsou naopak vyžadovány na základě pravidel silničního provozu (někdy se také hovoří o tzv. povinné výbavě řidiče). Jedná se např. o počet a barvu výstražných vest či povinnost vozit s sebou náhradní dioptrické brýle, pokud je řidič musí používat při řízení, nutnost vozit s sebou detekční trubičku na zjišťování alkoholu v dechu řidiče apod.,“ uzavírá Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Zpracoval: Roman Budský (Zdroj: Platforma VIZE 0)