Second hand z pohledu psychologie aneb Proč nás to tak baví?
Za nakupováním v second handech se skrývá celá řada psychologických důvodů, které nás k tomuto typu nakupování přitahují nebo motivují. Jaké? Pojďme se na ně společně podívat.
Zdroj: freepik.com
Potřeba jedinečnosti a vybočení z řady
Snobismus obráceně: Zatímco někteří lidé vyhledávají exkluzivitu v drahých značkách, jiní ji nacházejí právě v unikátních kusech ze second handu. Je to jakýsi "anti-snobismus", kde hodnota není dána cenou, ale příběhem a originalitou kusu.
Odpor ke konformitě: Mnozí z nás mají potřebu se odlišit od ostatních a vyjádřit svou individualitu. A právě second hand nabízí nekonečné možnosti k vytvoření osobitého stylu, jenž neodpovídá masové módě a vyjadřuje osobní jedinečnost.
Vztah k věcem a udržitelnost
Emoční vazba k předmětům: Každý kousek v second handu má svou historii. Když si jej koupíme, stává se součástí našeho příběhu. To vytváří silnější emocionální pouto k věci než při nákupu nového oblečení.
Mindful consumption nebo-li uvědomělá spotřeba: Nakupování v second handu podporuje takzvané uvědomělé spotřebitelství, což znamená, že lidé více přemýšlí o důsledcích jednání jako spotřebitel (o odpadu, znečištění, udržitelnosti a podobně). Své nákupy si tedy předem promyslí a věcí pořízených v second handu si potom více váží a pečují o ně, protože vědí, že jsou jedinečné a často rovněž nenahraditelné.
Psychologické benefity hledání pokladů
Dopamin a odměna: Objevení unikátního kousku v second handu aktivuje v mozku stejné oblasti jako je třeba dosažení sportovního úspěchu či získání odměny. Tento pocit štěstí a uspokojení motivuje k dalšímu hledání.
Zvládání stresu: Procházení regálů v second handu může být ale i docela dobrou relaxační aktivitou pomáhající se odreagovat a zapomenout na každodenní starosti.
Sebeobjevování: A konečně, nákupy v obchodech s nošenou módou představuji i určitou formu sebevyjádření. S výběrem oblečení si totiž zároveň vybíráme i část své identity.
Sociální aspekt second handu
Komunita: Mnoho lidí, kteří navštěvují second handy, se stává součástí specifické komunity. Vyměňují si tipy, rady a na základě společného zájmu si vytvářejí přátelství.
Podpora lokálních komunit: Nakupováním v menších second handech podporujeme i lokální podnikatele a přispíváme k rozvoji místní komunity.
Nakupování v second handu není jen módní trend, ale komplexní fenomén ovlivňující psychiku a životní styl. Od uspokojení potřeby jedinečnosti až po podporu udržitelnosti, nabízí second hand celou řadu psychologických benefitů.
A jaké pocity při nakupování v second hadech zažíváte Vy? Přináší Vám to nějaké benefity a pokud ano, pak jaké?
Autor: redakce PROPRARODIČE