Návštěvní služba praktického lékaře

05.11.2024 Ministerstvo zdravotnictví ČR

Váš registrující lékař – ať už praktický lékař pro dospělé, nebo praktický lékař pro děti a dorost – má vykonat návštěvu u vás doma, pokud váš zdravotní stav nebo zdravotní stav vašeho dítěte neumožňuje, abyste se dostavili do ordinace.

Návštěva praktického lékaře u seniora

Zdroj: nzip.cz

Povinnost registrujícího praktického lékaře a praktického lékaře pro děti a dorost vykonávat návštěvní službu u pacientů, kteří nemohou kvůli svým zdravotním obtížím zajít do ordinace, zakotvuje zákon o zdravotních službách.

Podle § 7 je součástí primární ambulantní péče poskytované registrujícími poskytovateli v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost vždy návštěvní služba. Zákon ji dále specifikuje jako poskytování zdravotní péče ve vlastním sociálním prostředí pacienta (tedy doma nebo např. v domově pro seniory), a to zejména v případech, kdy se pacient kvůli svému zdravotnímu stavu nemůže dostavit do zdravotnického zařízení poskytovatele a poskytnutí zdravotní péče tímto způsobem je s ohledem na její charakter možné.

Druhou možností je domluvit se s lékařem na tom, že pacientovi vystaví příkaz ke zdravotnímu transportu, jestliže jeho zdravotní stav neumožňuje dopravu k lékaři běžným způsobem. Pacienta dopraví k lékaři a poté zpět domů převozová sanitka.

Důvod k odmítnutí pacienta

Pokud praktický lékař nemůže zajistit pacientovi návštěvní službu, může ho odmítnout registrovat. Jedná se o jeden z mála legálních důvodů, proč vás lékař může odmítnout přijmout do péče. Je tomu tak v případě, že by vzdálenost vašeho bydliště neumožňovala výkon návštěvní služby.

Z toho tedy vyplývá, že u svých registrovaných pacientů má praktický lékař povinnost návštěvní službu zajišťovat.

Kdy požádat o návštěvní službu

Kontaktujte praktického lékaře například v těchto případech:

  • Kontrola nepohyblivého pacienta s dlouhodobě trvajícími obtížemi, bez neobvyklého náhlého zhoršení.
  • Při běžných virových či bakteriálních onemocněních (např. viróza, nachlazení, angína, apod.) a nemožnosti dojít k lékaři.
  • U chronických onemocnění těžko mobilních pacientů či u pacientů neschopných převozu například po operaci.
  • V rámci paliativní péče nebo při kontrolách ležících pacientů.
  • Návštěva novorozence po propuštění z porodnice.
  • Pacient, zejména dítě, s vysokou teplotou, který je malátný, unavený, zvrací či má průjem a není schopný dojet do ordinace.
  • Očkování nepohyblivých či jinak těžce nemocných pacientů.

Kam podat stížnost

Pokud lékař odmítá zajistit svému registrovanému pacientovi návštěvní službu, je možné stěžovat si u poskytovatele zdravotních služeb, na krajském úřadě, České lékařské komoře a zdravotní pojišťovně. Více najdete v článku Právo na podání stížnosti.

Kdy návštěvní služba není vhodnou variantou?

V urgentních případech, v případě náhle vzniklých úrazů či život ohrožujících stavů je třeba, aby si pacient nebo jeho okolí zavolal sanitku, tedy zdravotnickou záchrannou službu.


Autor: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR (zdroj:nzip.cz)

Zdraví U lékaře Podpora, pomoc, péče Pro pečující




Informace (nejen) pro prarodiče

Přihlaste se k odběru novinek a buďte v obraze bez ohledu na počet svíček na vašem dortu. Pokud nám dáte svůj e-mail, slibujeme, že jej budeme používat k zasílání důležitých nebo zajímavých sdělení. Prosíme, zkontrolujte si svoji emailovou schránku, kam jsme poslali potvrzovací e-mail.

© 2024 Proprarodice.cz, s.r.o.
by Media Heroes