Návštěvní služba praktického lékaře
Váš registrující lékař – ať už praktický lékař pro dospělé, nebo praktický lékař pro děti a dorost – má vykonat návštěvu u vás doma, pokud váš zdravotní stav nebo zdravotní stav vašeho dítěte neumožňuje, abyste se dostavili do ordinace.
Zdroj: nzip.cz
Povinnost registrujícího praktického lékaře a praktického lékaře pro děti a dorost vykonávat návštěvní službu u pacientů, kteří nemohou kvůli svým zdravotním obtížím zajít do ordinace, zakotvuje zákon o zdravotních službách.
Podle § 7 je součástí primární ambulantní péče poskytované registrujícími poskytovateli v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost vždy návštěvní služba. Zákon ji dále specifikuje jako poskytování zdravotní péče ve vlastním sociálním prostředí pacienta (tedy doma nebo např. v domově pro seniory), a to zejména v případech, kdy se pacient kvůli svému zdravotnímu stavu nemůže dostavit do zdravotnického zařízení poskytovatele a poskytnutí zdravotní péče tímto způsobem je s ohledem na její charakter možné.
Druhou možností je domluvit se s lékařem na tom, že pacientovi vystaví příkaz ke zdravotnímu transportu, jestliže jeho zdravotní stav neumožňuje dopravu k lékaři běžným způsobem. Pacienta dopraví k lékaři a poté zpět domů převozová sanitka.
Důvod k odmítnutí pacienta
Pokud praktický lékař nemůže zajistit pacientovi návštěvní službu, může ho odmítnout registrovat. Jedná se o jeden z mála legálních důvodů, proč vás lékař může odmítnout přijmout do péče. Je tomu tak v případě, že by vzdálenost vašeho bydliště neumožňovala výkon návštěvní služby.
Z toho tedy vyplývá, že u svých registrovaných pacientů má praktický lékař povinnost návštěvní službu zajišťovat.
Kdy požádat o návštěvní službu
Kontaktujte praktického lékaře například v těchto případech:
- Kontrola nepohyblivého pacienta s dlouhodobě trvajícími obtížemi, bez neobvyklého náhlého zhoršení.
- Při běžných virových či bakteriálních onemocněních (např. viróza, nachlazení, angína, apod.) a nemožnosti dojít k lékaři.
- U chronických onemocnění těžko mobilních pacientů či u pacientů neschopných převozu například po operaci.
- V rámci paliativní péče nebo při kontrolách ležících pacientů.
- Návštěva novorozence po propuštění z porodnice.
- Pacient, zejména dítě, s vysokou teplotou, který je malátný, unavený, zvrací či má průjem a není schopný dojet do ordinace.
- Očkování nepohyblivých či jinak těžce nemocných pacientů.
Kam podat stížnost
Pokud lékař odmítá zajistit svému registrovanému pacientovi návštěvní službu, je možné stěžovat si u poskytovatele zdravotních služeb, na krajském úřadě, České lékařské komoře a zdravotní pojišťovně. Více najdete v článku Právo na podání stížnosti.
Kdy návštěvní služba není vhodnou variantou?
V urgentních případech, v případě náhle vzniklých úrazů či život ohrožujících stavů je třeba, aby si pacient nebo jeho okolí zavolal sanitku, tedy zdravotnickou záchrannou službu.
Autor: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR (zdroj:nzip.cz)