Nastává čas dívat se na bezpečnost na silnicích očima stárnoucí populace
Populace České republiky stárne. Český statistický úřad uvádí, že zatímco ve druhé polovině osmdesátých let minulého století byl jejich podíl na celkové populaci 12 procent, na začátku roku 2012 to bylo již 16,2 procenta a na konci roku 2021 to bylo dokonce 20,6 procenta. Bezpečnost seniorů na silnicích se tak začíná stávat závažným tématem.
Zdroj: Platforma Vize 0
Ve srovnání s osobami ve středním věku senioři častěji jednají zbrkle, potřebují více času k provedení zamýšleného manévru a častěji opominou provést potřebný úkon. To bývá často na složitějších křižovatkách v době, kdy je silný provoz. Řidič senior potřebuje více času na vyřešení náročnější řidičské situace. Volí pomalejší tempo jízdy, vše si důkladně promýšlí, na hlavní silnici vjíždí až v okamžiku, kdy má naprostou jistotu, že nemůže dojít ke vzniku rizikové situace. Pokud je však na něho tlačeno, aby jednal ve svižnějším tempu, může opomenout provést důležitý řidičský úkon (např. nezapne blinkr), na hlavní silnici vjede i přes přesvědčení, že provádí nebezpečný manévr.
Senioři si bývají vědomi svých omezení. Své slabiny kompenzují celoživotními zkušenostmi. Dodržují předpisy, jednají defenzívně, snaží se minimalizovat možná rizika. Jejich podíl na nehodách v důsledku nezvládnutí vozidla, nepřiměřené rychlosti jízdy, riskantního předjíždění či alkoholu za volantem je podprůměrný. Raději jezdí v době, kdy je menší provoz, rovněž tak se snaží nevyjíždět v době, kdy panuje nepříznivé počasí či za snížené viditelnosti. Senioři raději než po dálnicích jezdí po paralelních pozemních komunikacích nižší kategorie.
Senioři jsou na silnicích ohroženější
Seniory ohrožují jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 75 let vystaveny třikrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí. Nejohroženější jsou senioři jako cyklisté, výrazně méně nebezpečí jim hrozí při přepravě automobily. „Obecně pak jsou osoby ve věku nad 65 let dvakrát více vystaveny riziku úmrtí při dopravní nehodě, od 75 let toto riziko významně narůstá – ohrožení je více než 16násobné. Je ovšem dobré připomenout, že aktuální mentální i fyzická kondice jsou velmi individuální záležitostí,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Čeho se senioři na silnicích nejvíce obávají
Celoevropský projekt ElderSafe došel k závěru, že starší řidiči automobilů považují za nebezpečnou především jízdu v mlze, za deště a sněžení. Rovněž se obávají řízení během dopravní špičky v místech s vysokou intenzitou dopravy. Zvýšené nebezpečí vidí i v jízdě po dálnici, v tunelu či po kruhovém objezdu. Také nemají rádi, pokud někdo nedodržuje bezpečnou vzdálenost od jejich vozidla. Cyklisté se bojí především jízdy v silném provozu, na rušných silnicích a v noci. Také se obávají možných následků pádu z jízdního kola. Chodci mají strach především z pádu, za nejnebezpečnější považují pozemní komunikace s nekvalitním povrchem. Cestující v prostředcích hromadné dopravy osob se bezkonkurenčně nejčastěji bojí kriminality. Někdy tak silně, že raději omezí svou mobilitu. Dále pak se ve zvýšené míře obávají problémů s nastupováním, rizika pádu během přepravy a následného zranění.
Všechny státy Evropské unie, Českou republiku nevyjímaje, se budou muset vypořádat s dopady stárnutí populace. „Ovšem na silnici více než kde jinde platí, že senioři si ze strany těch mladších zaslouží ohleduplné a džentlmenské chování,“ uzavírá Roman Budský.
Světová populace stárne. Proto Organizace spojených národů vydala doporučení, jakým oblastem života seniorů je třeba věnovat zvýšenou pozornost, aby byla zachována potřebná kvalita jejich života. A stárne i česká populace. Podíl seniorů bude postupně narůstat. Jejich podíl na celkové populaci ČR by měl podle Ministerstva práce a sociálních věcí vzrůst do roku 2050 z dnešních necelých 21 procent na 30,5 procenta, tedy zhruba o polovinu. Je tak třeba pamatovat na jejich bezpečnost v silničním provozu. Opatření však musí být komplexní. Je nutné:
- přizpůsobovat infrastrukturu (např. řešení složitějších křižovatek, čitelnost dopravního značení a jeho osazování s dostatečným předstihem),
- seznamovat seniory s výhodami moderních asistenčních systémů vozidel,
- nabízet starším osobám alternativu k ježdění osobními vozidly v podobě kvalitní a cenově dostupné veřejné hromadné dopravy,
- vysvětlovat jim specifika jejich účasti v silničním provozu.
Velký potenciál zvýšit bezpečnost seniorů na silnicích má zapojení blízkého sociálního okolí seniorů.
Jaké zákonné povinnosti mají seniorští řidiči u nás
Každý řidič amatér, který řídí motorové vozidlo, je povinen podrobit se pravidelné lékařské prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den dosažení uvedeného věku. Starší osoby se pak musejí lékařské prohlídce podrobit každé dva roky. Po zdravotní prohlídce vydá lékař písemný posudek o zdravotní způsobilosti. Ten je potřeba vozit s sebou. Policisté ho při silniční kontrole mohou požadovat. Pokud je řidič zdravotně způsobilý s podmínkou nebo zdravotně nezpůsobilý, je lékař povinen tuto skutečnost oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému podle obvyklého bydliště nebo místa studia posuzované osoby. Posuzující lékař může na základě výsledku prohlídky v odůvodněných případech určit vyšetřované osobě termín další pravidelné lékařské prohlídky kratší, než je výše uvedená lhůta. Také může nařídit před vydáním posudku provedení potřebného odborného vyšetření. V některých případech a na základě dopravně psychologického vyšetření je možné také omezit řidiče prostřednictvím tzv. harmonizovaných kódů. Ty mohou sloužit především pro zajištění další mobility takového řidiče. Harmonizovaný kód může například omezit jízdu řidiče v okruhu určité vzdálenosti, může omezit maximální rychlost jízdy, nařídit nošení brýlí při řízení apod. Zdaleka ne všichni posuzující lékaři umějí s harmonizačními kódy pracovat. Určitě je tu velký prostor pro náležitou osvětu. Pokud se senior nepodrobí předepsané prohlídce a přesto řídí, vystavuje se poměrně přísnému postihu: pokuta od 5 do 10 tisíc korun a k tomu zákaz řízení o délce 6 – 12 měsíců. Podle mého názoru je to plně dostačující.
A jak je tomu v dalších státech EU
Evropská komise deklaruje, že je třeba učinit zákonná opatření, která by výrazně zvýšila bezpečnost seniorů v silničním provozu. Úvahy, jak by to mělo vypadat, jsou zatím poměrně obecné. Jednotlivé státy by měly mít na výběr, jak se k celé záležitosti postaví. Jako vysoce efektivní je spatřována povinnost od určitého věku absolvovat povinné zdravotní prohlídky. Dnes tomu tak totiž v řadě států není.
Periodicky se vynořuje názor, že by senioři měli mít povinnost podrobit se speciální řidičské zkoušce. Nejčastěji se uvádí po dovršení věku 70 let. Názor odborníků však není jednotný. Není totiž prokázáno, že by tento model mohl efektivně zafungovat. Osobně si myslím, že je lépe vše stavět na dobrovolné bázi – seniorům nabízet kurzy a přednášky, kde se nejen jako řidiči motorových vozidel, ale také jako spolujezdci, cestující v prostředcích hromadné dopravy, cyklisté či chodci dozvědí, jaká jsou jejich specifika a jak se mají bezpečně chovat na silnicích. Ostatně v ČR je už po několik let financována z fondu zábrany škod dvojice vzdělávacích programů pro osoby ve věku 65 let a výše. Jedná se o projekt Jedu s dobou. A dále pak Senior bez nehod. Právě tento projekt pro svůj obsah a pojetí loni zabodoval na celounijní úrovni. Byl vyhlášen jako jeden z finalistů celounijní soutěže Road Safety Awards, kterou vyhlásila Evropská charta bezpečnosti silničního provozu vedená Evropskou komisí. Slavnostní vyhlášení finalistů proběhlo dne 17. října v Bruselu.
Pokud se jedná o možné zavedení povinnosti označovat vozidla řízená staršími řidiči, příklad najdeme v Japonsku. Tam je seniorům ve věku od 70 do 74 let doporučováno své automobily označovat speciálním znakem, od 75 let věku je to dokonce povinné. Je však třeba vzít v úvahu mentalitu Japonců. Starší osoby tam totiž jsou – na rozdíl od západního světa – v náležité úctě. A ono označení je proto hlavně proto, aby se mladší řidiči chovali k takto označeným vozům s náležitým respektem a úctou. V našich podmínkách se trochu bojím, že by naopak nejednou docházelo k agresivním projevům ze strany těch mladších. Osobně si myslím, že i u nás platí, že senioři si ze strany těch mladších zaslouží ohleduplné a džentlmenské chování. To platí obecně, nikoliv pouze na silnicích.
Zpracoval: Roman Budský, Platforma VIZE 0, prosinec 2023