Komunikace s lékařem: Jak otevřeně mluvit o svých zdravotních potížích a obavách
„Vztah mezi pacientem a lékařem je klíčovým prvkem úspěšné léčby. Otevřená a jasná komunikace pomáhá nejen lépe porozumět diagnóze, ale také zvýšit efektivitu léčebného plánu a snížit pacientovy obavy. Jak se tedy připravit na návštěvu lékaře a jak efektivně mluvit o svých zdravotních problémech?“ to se dozvíte v článku MUDr. Lenky Urbánkové.
MUDr. Lenka Urbánková (zdroj: Hospic Sv.Jiří, o.p.s.)
K tomu, aby lékař mohl pacientovi co nejlépe pomoci, potřebuje, pokud možno, co nejpřesnější informace týkající se jeho zdravotního stavu. Čím více spolu otevřeně hovoří, tím rychleji se podaří stanovit diagnózu. Z informací od pacienta lékař dokáže z 80 % stanovit diagnózu, minimálně vyslovit suspekci na ni. Tu si pak potvrdí fyzikálním nálezem a doplňujícími vyšetřeními (laboratoří, zobrazovacími metodami, doplněním dalších odborných vyšetření apod.).
Mnohdy se pacient vystavuje zbytečným podstupováním vyšetření na základě neuvedení dostatečných informací o svém stavu, ať je to v důsledku vlastních obav a studu, nebo strachu z případného nálezu. To je ale zbytečné, protože pro lékaře není žádná informace špatná. Lékař nesoudí, naslouchá a přemýšlí o všech možnostech týkajících se vyšetřovacího plánu a následně dostupných možnostech léčby. Pokud lékař nemá od pacienta dostatek informací, tak se cíleně dotazuje. Někdy jsou dotazy pro dotyčného těžké, intimní, což mu může být nepříjemné. Je to však běžný postup, informace od pacienta jsou zásadní. Každá informace je jedním střípkem z mozaiky, kterou lékař skládá a která ho, spolu s výsledky vyšetření, dovede ke stanovení diagnózy a léčebného plánu. Nejde jen o informace týkající se fyzického stavu, ale i duševního.
Má-li lékař málo informací, je jeho myšlenkový záběr nad stavem daleko širší, po fyzikálním vyšetření vede tzv. differenciální diagnostiku (přemýšlí nad několika chorobami, které daný stav mohou způsobovat), a pacient pak logicky musí podstoupit více vyšetření, která by mohla některou z hypotéz potvrdit. Mnohdy se jedná o invazivní vyšetření, jež mají svá rizika a možné komplikace.
Když je diagnóza stanovena, je na lékaři ji pacientovi oznámit. Je v pořádku klást lékaři dotazy, pacient musí svou nemoc pochopit, mnohdy s ní žít po celý život, potřebuje jí porozumět a přijmout. Chce znát rizika, chce slyšet prognózu. Chce slyšet pravdu, být podpořen a nepřijít o naději. Čím více je pacient s lékařem schopen otevřeně komunikovat a důvěřovat mu, tím lepší je další spolupráce jak při diagnostice, tak při léčbě. Vědět, že může svému lékaři cokoliv říct, je jednou z motivací dodržovat vše, co mu lékař doporučil. Absolvovat různá vyšetření, docházet na např. rehabilitace, terapie. Užívat léky, které vedou ke stabilizaci, uzdravení, či v případě nevyléčitelných nemocí k tlumení všech symptomů, které nemoc přináší.
Pro lékaře není žádné téma tabu, ať už se týká fyzického či psychického stavu. Proto mohou být vaše myšlenky, poznatky či postřehy natolik důležitými, že je nezbytné, abyste se nebáli mluvit a nestyděli se.
„A máte-li přeci jen strach, vezměte si k sobě toho, kdo vás podpoří. Naslouchejte svému tělu, nepřehlížejte, když vám něco hlásí, protože nikdo není tak starý, aby si nezasloužil péči“ dodává MUDr. Lenka Urbánková, vedoucí lékařka Hospice Sv. Jiří.
Vytvořeno
prostřednictvím programu Canva
Malé shrnutí před návštěvou lékaře:
1. Připravte se na návštěvu
- Příznaky: Jaké potíže pociťujete, jak dlouho trvají, kdy se objevují (ráno, večer) a co je zhoršuje nebo zlepšuje.
- Minulé zdravotní problémy: Máte-li jakékoli dřívější diagnózy nebo operace, připravte si seznam.
- Léky: Mějte po ruce seznam všech léků, včetně volně prodejných přípravků a doplňků stravy.
- Otázky: Napište si předem otázky, na které byste chtěli znát odpovědi. Například: „Jaké jsou možné vedlejší účinky této léčby?“ nebo „Jaký další postup navrhujete?“
2. Nebojte
se mluvit o svých obavách
3. Buďte
upřímní
4.
Zeptejte se na nejasnosti, ujistěte se, že rozumíte všemu, co od lékaře slyšíte
5. Zvažte
doprovod
6.
Pravidelná komunikace
Nemusíte čekat až do další návštěvy lékaře, pokud se váš stav změní nebo máte nové otázky. Většina lékařů nabízí možnost komunikace přes e-mail, telefon nebo pacientský portál. Mít s lékařem otevřený a ověřený kanál komunikace může být klíčové pro rychlé řešení problémů.
7. Respektujte čas lékaře, ale buďte důslední
Lékaři mají často nabitý harmonogram, a proto je důležité být při návštěvě efektivní. Mějte připravené všechny důležité body a nenechte se rozptýlit jinými, méně podstatnými věcmi. Ale pokud cítíte, že potřebujete více času, řekněte to přímo a požádejte o možnost delší konzultace.
Autor: MUDr. Lenka Urbánková (zdroj: Hospic Sv.Jiří, o.p.s.)