EZKarta – nejčastější otázky a odpovědi

17.04.2024 Ministerstvo zdravotnictví ČR

V odpovědích se dozvíte například, kde si aplikaci stáhnete, jak se do ní přihlásíte, co aplikace umí, jaké v ní najdete informace již nyní či jaké funkce se připravují.

EZKarta – nejčastější otázky a odpovědi

Zdroj: nzip.cz

1. Co je EZKarta? 

Aplikace Tečka byla transformována z obyčejné peněženky na digitální covid certifikáty na personalizovanou zabezpečenou aplikaci obsahujíci další nové elektronické funkce, mezi které patří například očkovací průkazka (výpis z evidence očkování), kdy aplikace zobrazí občanovi veškerá zapsaná očkování od roku 2023 (covidová očkování i starší). EZKarta bude vždy cílit na konkrétního uživatele-občana, který se do ní přihlásí přes Identitu občana (bankovní identita, mobilní klíč eGovernmentu atd.). Takto jednoznačně přihlášenému uživateli pak v budoucnu nabídne na míru šité další funkce jako bude například jeho výpis zdravotních informací z registrů NZIS a další funkce. 

2. Jak se liší EZKarta od Tečky? 

EZKarta bude na rozdíl od Tečky obsahovat další elektronické funkce a bude se jednat o plnohodnotnou eHealth aplikaci resortu zdravotnictví, která postupně občanům nabídne nové elektronické funkce. Dříve jednoúčelová aplikace Tečka se tedy změní v šířeji pojatou aplikaci, EZKartu, která bude tvořit bránu k novým službám elektronizace zdravotnictví (zpočátku zejména centrálním) a stane se digitálním komunikačním kanálem mezi resortem zdravotnictví a občany. 

3. Musím si nainstalovat novou aplikaci nebo bude stačit aktualizace Tečky? 

Bude stačit aktualizovat stávající verzi aplikace Tečka. Po stažení automaticky dojde k přejmenování aplikace a rozšíření o nové funkce. Navíc bude možné vyhledat aplikaci v App Store a Google Play jak pod starým názvem Tečka (dle klíčových slov), tak pod novým názvem EZKarta. Vždy se najde nejnovější verze aplikace EZKarta. 

4. Bude dostupná jak pro Android tak i iOS? 

Ano, aplikace bude dostupná pro obě platformy. 

5. Bude aplikace dostupná i pro starší verze operačních systémů? 

Ano, aplikaci bude možné spustit i na starších platformách, je však doporučeno, aby uživatelé zařízení s operačním systémem Android používali minimálně verzí 8 a vyšší a uživatelé zařízení Apple verzi iOS 15 a vyšší. 

6. Jak najdu aplikaci na Google Play a App Store? 

Jak dočasně pod starým názvem Tečka (pouze dle klíčových slov), tak pod novým EZKarta. Zobrazí se ale již jen nová aplikace s novou grafikou a funkcemi. 

7. Jaké funkce bude EZKarta mít? 

Již aktuální: 

  • očkovací průkazka (výpis z očkování), 
  • udělení mandátů (prohlížení pro další osoby) k očkovací průkazce, certifikátům COVID-19 a případně také k nově připravovaným funkcím 

Připravované: 

  • rozcestník MZČR, 
  • výpis z registrů NZIS, 
  • zobrazení mapy poskytovatelů zdravotních služeb. 

8. V jakém časovém horizontu budou přidávány nové funkce? 

Předpokládáme, že v průběhu roku 2024. 

9. Kolik místa zabere aplikace v paměti telefonu? 

Odhad je 40-200 MB v závislosti na funkcích, které bude obsahovat. Prozatím tedy cca 40 MB s očkovací průkazkou, do budoucna až 200 MB, například s funkcemi zobrazení mapy poskytovatelů. 

10. Jsou moje osobní informace v bezpečí? 

Ano, k informacím v aplikaci EZKarta se dostane pouze osoba, které se do ní jednoznačně přihlásí pomocí identity občana a jednoznačně prokáže svoji identitu. Tato osoba pak může vidět data svých dětí do 18 let, případně těch osob, které jí udělily mandát. Aplikace v sobě zobrazuje data z centrálních zabezpečených resortních systémů, kdy jsou při komunikaci data do aplikace přenášena šifrovaně – tedy zabezpečeným způsobem.

11. Jak bude aplikace chráněna? 

Pro prvotní přihlášení do aplikace je nutné přihlášení přes Identitu občana, po dalším přihlášení je pak možné využít biometrické ověření, nebo PIN. Jiným způsobem se do aplikace nedá dostat. Do aplikace se tedy nikdo neoprávněný nedostane. 

12. Kdo všechno má přístup k mým osobním informacím? 

Pouze přihlášená osoba, případně pak osoba, které jste udělili mandát, aby vaše údaje (například očkovací průkazku) mohla vidět.

13. Kde všude bude mít EZKarta v mobilu přístup? 

Do budoucna minimálně k polohovým službám v souvislosti s plánovanou funkcí mapy poskytovatelů zdravotních služeb. Detailní informace jsou uvedeny v podmínkách používání aplikace. 

14. Budou v EZKartě nahraná i má starší očkování z papírových průkazů? 

Ne. V aplikace jsou viditelná očkování od 1.1.2023, u očkování proti onemocnění COVID-19, pak očkování veškerá – i starší. 

15. Jsou součástí EZKarty i jiné funkce než očkovací průkazka? 

Ano, například zobrazení certifikátů COVID-19, udělení mandátů. Další funkce jsou připravovány. 

16. Bude součástí i mezinárodní očkovací průkaz? 

Zatím tato funkce není plánována, byť na evropské úrovni se o ní uvažuje. Pokud dojde na úrovni EU či WHO ke sjednocení standardů pro elektronický mezinárodní očkovací průkaz (pravděpodobně po vzoru COVID-19 certifikátů), je tato cesta otevřena. 

17. Kolik bude nová aplikace stát? 

Zcela nová aplikace se nebude realizovat, jedná se o povýšení stávající aplikace, která bude doplněna novými funkcemi a přejmenována na EZKartu. Aplikace v App Store i Google Play zůstane i nadále ke stažení zdarma.

18. Jak bude probíhat kontrola certifikátů v EZKartě? 

Zcela stejně jako v aplikaci Tečka, budou využita stejná validační a ověřovací schémata. 

19. Je nutné pro fungování aplikace mít připojení k internetu? 

Pro stažení dat ano, pokud ale budete mít data v aplikaci již stažena – dokážete si je zobrazit, připojení k internetu na prohlížení není potřeba. 

20. Budu se muset nově registrovat? 

Ne. 

21. Skrze jaký identifikátor se budou občané identifikovat? 

Přihlášením přes Národní Identitní autoritu, tedy přes mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identitu nebo přes elektronickou čtečku OP atd. 

22. Jak je na EZKartu připravena infrastruktura státu? 

EZKarta bude využívat stejnou infrastrukturu, jakou využívala Tečka při jejím nejhojnějším nasazení pro ověření COVID-19 certifikátů. 

23. Kam se budou moci obrátit lidé, kterým nebudou některé z funkcionalit EZKarty fungovat? 

V případě obtíží kontaktujte linku 1221.

24. Která instituce/společnost je za provoz a rozvoj EZKarty zodpovědná? 

Ministerstvo zdravotnictví ČR. 

 

Autor: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ( zdroj: Národní zdravotní informační portál )

Zdraví




Informace (nejen) pro prarodiče

Přihlaste se k odběru novinek a buďte v obraze bez ohledu na počet svíček na vašem dortu. Pokud nám dáte svůj e-mail, slibujeme, že jej budeme používat k zasílání důležitých nebo zajímavých sdělení. Prosíme, zkontrolujte si svoji emailovou schránku, kam jsme poslali potvrzovací e-mail.

© 2024 Proprarodice.cz, s.r.o.
by Media Heroes