Elektrický vozík jako vozidlo
Je-li elektrický vozík určen pro provoz na pozemních komunikacích a přesahuje-li některý z parametrů, je považován za vozidlo a podléhá povinnostem podle nařízení 168/2013 a zákona č. 56/2001. Následující informace se vztahují výhradně k případu provozu na pozemních komunikacích. V případě provozu mimo pozemní komunikace neplatí.
Zdroj: Nzip.cz
Elektrický vozík se stává vozidlem, pokud jeho šířka nebo délka přesahuje jeden metr a čtyřicet centimetrů, jeho konstrukční rychlost převyšuje 15 km/hod nebo jeho maximální přípustná hmotnost převyšuje 450 kg.
Základním parametrem těchto vozidel je:
- délka ≤ 4000 mm nebo ≤ 3000 mm u vozidel L6e-B nebo ≤ 3700 mm u vozidel L7e-C,
- šířka ≤ 2000 mm nebo ≤ 1000 mm u vozidel L1e nebo ≤ 1 500 mm u vozidel L6e-B nebo L7e-B,
- výška ≤ 2500 mm,
- zdvihový objem motoru ≤ 50 cm3, pokud je součástí pohonné konfigurace vozidla zážehový motor, nebo zdvihový objem motoru ≤ 500 cm3, pokud je součástí pohonné konfigurace vozidla vznětový motor,
- maximální konstrukční rychlost ≤ 45 km/hod,
- maximální trvalý jmenovitý nebo netto výkon ≤ 4000 W (6000 W pro L6e-B),
- provozní hmotnost ≤ 270 kg (425 kg pro L6e-B).
Povinnosti provozovatele vozidla
Provozovatel takovýchto vozidel je povinen vozidlo registrovat (zapsat vozidlo do registru silničních vozidel a označit vozidlo registrační značkou) – úkon se provádí na úřadu obce s rozšířenou působností (kterýkoliv obecní úřad v ČR) na základě žádosti (v případě nového vozidla).
K žádosti o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel žadatel přiloží:
- doklad o technické způsobilosti vozidla, kterým je:
- technický průkaz silničního vozidla,
- prohlášení o shodě, nebyl-li technický průkaz vydán;
- zelenou kartu vydanou podle zákona o pojištění odpovědnosti.
Provozovatel silničního vozidla dále přistaví silniční vozidlo k pravidelné technické prohlídce ve lhůtě 6 let ode dne zápisu vozidla do registru silničních vozidel a poté pravidelně ve lhůtě 4 let ode dne provedení předchozí pravidelné technické prohlídky, jde-li o kategorie L, s výjimkou vozidel podle odstavce 2 písm. a). Je-li silniční vozidlo kategorie L se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující 50 km/h opatřeno šlapadly, nepodléhá pravidelné technické prohlídce.
V případě, že jsou uvedené specifikace překročeny, vozidlo je z hlediska plnění technických parametrů považováno za osobní vozidlo kategorie M1 a z hlediska technických požadavků je přiměřeně použit příslušný předpis Evropské unie 2018/858 (kromě strojního zařízení namontovaného na těchto vozidlech).
Jde-li o silniční vozidlo kategorie M1, pak provozovatel vozidla přistaví silniční vozidlo k pravidelné technické prohlídce ve lhůtě 4 let ode dne zápisu vozidla do registru silničních vozidel a poté pravidelně ve lhůtě 2 let ode dne provedení předchozí pravidelné technické prohlídky.
Odpovědné subjekty
Odpovědnými subjekty jsou z hlediska zákona výrobce, jeho reprezentant na území Evropské unie (v případě, že výrobce není usídlen v EU) nebo akreditovaný zástupce výrobce na území ČR, který:
- zajišťuje, aby byla k dispozici technická dokumentace nutná k provozu, technickým prohlídkám a opravám vozidla,
- zajišťuje potřebné informace, zejména návody,
- vydává ES prohlášení o shodě (vždy) a technické průkazy (pouze subjekt usazený v ČR),
- opatřuje vozidla označením dle schválení.
V určitých případech lze vozidlo považovat za vozík, přestože jsou překročeny výše uvedené rozměry pro „vozík pro invalidy s motorovým pohonem“. Technické požadavky poté přiměřeně vycházejí z přímo použitelných předpisů EU. Odchýlení od těchto předpisů je možné pouze v těch úpravách, které směřují k ovládání vozidla s omezením ve vazbě na postižení uživatele.
Nicméně mohou existovat vozidla, která tyto úpravy vůbec nepotřebují, a použijí se v rozsahu, v jakém byly schváleny dle přímo použitelných předpisů. Jednalo by se především o vozidla – motocykl, moped v provedení tří nebo čtyřkolém – kategorie L2e a L6e. V tomto případě se jedná o vozidla použitelná v provozu bez jakékoliv vazby na uživatele.
V případě, že by byly překročeny technické parametry stanovené pro motocykly, byť se jedná o velmi nepravděpodobný případ, pak by se přiměřeně aplikoval přímo použitelný předpis pro silniční vozidla se stejnou logikou. V tomto případě by se spíš než o vozík jednalo o osobní vozidlo s úpravou pro převoz nebo i ovládání invalidní osobou.
Autor: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, Zdroj: nzip.cz