Cyklista a alkohol – nebezpečné spojenectví
Dlouhodobě platí, že při bezmála 30 procentech nehod zaviněných cyklisty koloval v jejich krvi alkohol. Přitom z hlediska zákona o silničním provozu je na cyklistu nahlíženo stejně přísně jako na řidiče.
Zdroj: Pixabay.com
To, že alkohol do silničního provozu nepatří, je chronicky známou skutečností. Nakolik jsou vlastně ohroženi cyklisté, kteří této zásady nedbají? „Odborníci z americké Hopkinsovy univerzity uvádějí, že hladina alkoholu ve výši 0,8 promile zvyšuje riziko účasti řidiče automobilu na zaviněné dopravní nehodě zhruba 5x, u cyklisty až 20x – a navíc s jeho těžkým zraněním,“ upřesňuje Libor Budina z Platformy VIZE 0.
Ano, jízda na kole pod vlivem alkoholu je velmi nebezpečná. Je to tím, že kromě obecně známých rizik spojených s požitím alkoholu a účastí v silničním provozu číhají na cyklisty ještě další, specifická nebezpečí:
- cyklisté musí při jízdě neustále udržovat rovnováhu,
- v případě pádu či kolize nejsou (prakticky) ničím chráněni,
- cyklisté jsou hůře viditelní pro ostatní – hlavně řidiče motorových vozidel,
- cyklisté pod vlivem alkoholu méně často používají přilbu a více při jízdě riskují,
- brzdná dráha jízdního kola je delší než u motorových vozidel, alkohol navíc prodlužuje reakční dobu cyklistů, v případě nebezpečné situace často nestačí zastavit či výrazněji zpomalit.
Jak se na alkohol v krvi cyklistů dívají v ostatních evropských zemích?
- Ve Španělsku, Portugalsku, Francii, Itálii, Švýcarsku, Chorvatsku, Nizozemsku, Lucembursku a Belgii je na cyklistu pohlíženo jako na řidiče motorového vozidla, může být tedy stejně pokutován (bodový systém na něj ovšem nebude aplikován).
- Ve skandinávských státech (vč. Dánska), Velké Británii a Irsku (nově i v Maďarsku) není pro cyklisty stanoven oficiální limit alkoholu v krvi, nicméně pokud policista usoudí, že jezdec na kole je pod vlivem alkoholu do té míry, že není schopen řídit bicykl, pokutě neunikne. V Polsku nesmí mít cyklista v krvi více než 0,2 promile.
- Na Slovensku a v Estonsku platí podobná pravidla jako u nás.
- V Rakousku je maximální přípustná míra alkoholu v krvi cyklisty 0,8 promile,
- v Německu je bicyklista považován za absolutně neschopného jízdy při hladině 1,6 promile.
„V každém případě se vyplatí být i v zemích s určitou tolerancí alkoholu při řízení velmi opatrný. Uvedené hranice navíc platí pouze pro případ běžné silniční kontroly, pokud by došlo k nehodě, je posuzování, zda byl či nebyl cyklista pod vlivem alkoholu, výrazně přísnější,“ varuje Roman Budský z Platformy VIZE 0. Policisté dovedou být nekompromisní, pokuty vysoké. Navíc – jak dokazuje výzkum Johns Hopkins University v USA - je po jednom malém pivu (tj. při hladině alkoholu v krvi ve výši 0,2 promile) cyklista vystaven až šestkrát většímu riziku účasti v dopravní nehodě se zraněním. Jedinou bezpečnou výší hladiny alkoholu v krvi (nejen při jízdě na kole) je nula.
Autoři: Roman Budský, Libor Budina (zdroj: Platforma VIZE 0)